اطلاعات عمومی

حقیقت ایران باستان

شنبه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۵۱ ق.ظ
📛حکایـت دختـران خسرو پرویز و بی مرد شدن ساسانیان

❌جرایانات باستانگرا و کوروش پرستان از این نام ها،(پوراندخت و آزرمیدخت) به عنوان #نخستین #پادشاهان #زن یاد می کنند و به آن فخر می ورزند در کنار این مورد صدها دروغ و جعل و تحریف ساخته و در فضای مجازی پخش میکنند.

⁉️اما حقیقت ماجرا چیست و این دو زن در تـاریخ و حکومت پادشاهی #ساسانی چه نقشی داشتند؟!!

💯 #مستـندات #تاریـخی

(➊). #پوراندخت و #آزرمیدخت هر دو دختران خسرو پرویز ساسانی بودند که به شاهی رسیدند. اما سلطنت تشریفاتی و کوتاه‌مدت این دو زن که #آلت_دست صاحبان نفوذ و قدرت شده بودند، به این دلیل بوده که تمام مردان نسل شاهی در نزاع‌های درون دربار کشته شده بودند و خاندان شاهی «بی مرد» شده بود. این #زنان خاندان شاهی بطور موقت و از روی ناچاری برای مدت کوتاهی به شاهی گمارده شده بودند تا برای معضل مهم و حیاتی «نبودن مرد» راه حلی پیدا شود. با اینکه در نهایت تصمیم بر آن می‌شود که نوه خسرو پرویز یعنی یزدگرد سوم به شاهی نشانده شود؛ اما سرنوشت تلخی برای آزرمیدخت رقم می‌خورد. رستم فرخزاد که بعدها یکی از فرماندهان سپاه ایران در جنگ با اعراب شد، به #آزرمیدخت #تجاوز می‌کند و سپس او را کور می‌کند و می‌کشد.

🔴📕رجبی، پرویز، هزاره‌های گمشده، جلد پنجم، تهران، ۱۳۸۲، صفحه ۳۹۵ تا ۴۰۲

✅ @h4ghighat

💫بر اساس باورهای دین زرتشتی، زن موجودی از تبار #اهریمن قلمداد می‌شود. همچنین ناقص‌العقل و حتی بی‌عقل دانسته شده است اما به راستی با وجود چنین تفکری، چرا دو تن از دختران خسرو پرویز به پادشاهی رسیدند؟ و با چه سرنوشتی شومی مواجه شدند؟!

(➋). #ابوعلی بلعمی(متوفای 325 هجری) که #وزیر دربار سامانیان بود، در تاریخ نامه‌ی مشهور خود می‌نویسد: 

چون دربار ساسانیان، از #مردان خالی شده بود (چه اینکه خسرو پرویز و پسرش شیرویه برای تقویت حکومت خود اکثر شاهزادگانِ مذکّر را کشته بودند)، #ناگزیر #زنی را به پادشاهی برگزیدند. چنین گفتاری را بسیاری از منابع کهن ایرانی و عربی بیان داشته اند  

🔴📘ابو حنیفه #دینورى، اخبار الطوال، ترجمه محمود مهدوى دامغانى‏، تهران: نشر نى‏، ۱۳۸۳. ص 142

(➌). حتی در #شاهنامه‌ی فردوسی هم آمده است:

پراگنده گشت آن سپاه بزرگ
چو میشان بد دل که بینند گرگ

بجستند فرزند شاهان بسى
ندیدند زان نامداران کسى

یکى دخترى بود پوران بنام
چو زن شاه شد، کارها گشت خام

🔴📖شاهنامه فردوسی، بر اساس نسخه چاپ مسکو، تهران: مؤسسه نور، ص 1341 بیت 48678-48700

(➍). #گفتنی است که انتخاب یک زن به عنوان پادشاه مایه‌ی #ننگ و #ذلت دربار #ایران شمرده می‌شد. از همین روی 👈درباریان برای جبران این خفت و خواری، تلاش نمودند تا چهره‌ای حکیم و خردمند از پوران‌دخت بسازند تا از این طریق بتوانند اندکی از بار سنگین نگاه‌های تحقیرآمیز رقیبان بکاهند   

🔴📙عبدالحسین زرینکوب، تاریخ مردم ایران، ج 1 ( تاریخ ایران قبل از اسلام)، تهران: امیرکبیر، 1377. ص 529

(➎). #موبد رشید شهمردان در «تاریخ زرتشتیان پس از ساسانیان» می‌گوید:

👈چون مردی را از خاندان #ساسان نیافتند، سرداران و بزرگان او را به شاهی برگزیدند  

✅ @h4ghighat

🔴📔رشید شهمردان، تاریخ زرتشتیان پس از ساسانیان، تهران: نشر راستی، 1360. ص 29

(➏). همین #گفتار را رومَن #گیرشمن (ایران‌شناس بزرگ معاصر) درباره اواخر عصر ساسانی (پس از کشته شدن خسرو پرویز) می‌گوید: 

👈«شاهزادگان فقط ملعبه‌ای در دستِ دسته‌ها بودند. تاج بر سر می‌گذاشتند تا چند ماه بعد کشته شوند. چون #مَرد کم آمد #زنان را بر تخت نشاندند. چنانکه دو دختر خسرو، #بوران و آزرمیدخت به سلطنت رسیدند 

🔴📗رومین گیرشمن، ایران از آغاز تا اسلام، ترجمه محمد معین، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، 1372. ص 369-370

(➐). #مرحوم عبدالحسین #زرینکوب در این زمینه می‌افزاید: «در این ایام فرمانروایی واقعی در دست موبدان و نجبا بود که زنان و کودکان را هم چون بازیچه‌ای بر صحنه می‌آوردند و خود از پشت پرده آنها را به میل خود به حرکت می‌آوردند... آزرمیدخت هم که در این ایام بر تخت نشست مثل خواهرش پوران‌دخت از خود تقریباً هیچ اراده‌ای نداشت»   

🔴📙عبدالحسین زرینکوب، همان، ص 529

✅ @h4ghighat

(➑). #پادشاهی این دو زن (یا دختر) بر ایران زمین آن قدر بر درباریان و بزرگان عصرِ ساسانی #شرم‌آور و #ناگوار بود، که دو تن از بزرگان ارتش ساسانی (به نام‌های رستم فرخزاد و فیروزان) همه‌ی زنانِ خسروپرویز را گردآوردند و زنان را #شکنجه نمودند تا اگر فرزندی از خسروپرویز دارند، بگویند (در آن زمان چون هرکس به پادشاهی می‌رسید، دیگر #شاهزادگان را می‌کشت، تا خطری حکومت شان را تهدید نکند.   

🔴📚تاریخ طبری، ترجمه ابو القاسم پاینده‏، تهران :اساطیر، تهران‏، ۱۳۷۵. ج‏ 4 ، ص 1629


🌹ڪــانال ✵حقیقت باستان✵ 

✅ @h4ghighat
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۲۸
اااااا اااااا